40 porad 40-letniego faceta

Trzeba mieć dwa Porsche, jedno zawsze w serwisie

16 listopada 2023
Finanse i stabilność
3 min

911

Chociaż raz w życiu przejedź się Porsche 911. To najlepszy sportowy samochód na świecie, który nadaje się do jeżdżenia na co dzień. Niekoniecznie najbardziej bezawaryjny.

Porsche ma świetny program gwarancyjny Porsche Approved, który można przedłużać do 15 lat, a ostatni raz kupić przed przekroczeniem 200 tysięcy kilometrów. Do pakietu dołączona jest usługa Assistance. Jeśli zdarzy się awaria, przyjeżdża laweta, zabiera do serwisu, a na czas naprawy dostajesz samochód zastępczy. Po naprawie, samochód zostanie odstawiony pod dom.

Pierwszy krok do zakupu to znajdź kogoś, kto już ma. Dowiedz się wszystkiego z pierwszej ręki i policz ile miesięcznie będziesz za niego płacić. Jeśli nikogo takiego nie znasz, to mi po prostu wyślij wiadomość.

Nie zapomnij doliczyć kosztów serwisu, gwarancji i eksploatacji. Koła na zimę potrafią kosztować tyle, co mały używany miejski samochód, a roczny pakiet ubezpieczeń 2-3% wartości.

Ja zacząłem swoją przygodę od wybrania się na Porsche Driving Experience, aby pojeździć na torze. Nie jest to tania impreza, ale pozostawia niezapomniane wrażenia.

Aktywa i pasywa

Najważniejsza rzecz jaką się nauczyłem kupując samochody, to jeśli wydaje Ci się, że samochód jest za drogi to znaczy, że jeszcze nie jesteś na niego finansowo gotowy.

Zawsze zaczynaj od inwestowania pieniędzy w aktywa, a nie od kupowania drogich zabawek.

Gdy moje aktywa czterokrotnie przekroczyły wartość samochodu, dopiero poczułem, że to jest poziom ryzyka, na który mogę sobie pozwolić. W najgorszym przypadku mógłbym spieniężyć część swoich inwestycji na spłatę zobowiązań leasingowych.

Wydawanie dużej gotówki, nawet jeśli masz ją dostępną, to nie jest najlepsza droga, bo nie ma nic słodszego, niż dostęp do gotówki, gdy nadarza się okazja inwestycyjna.

Pomyśl o finansowaniu w postaci leasingu operacyjnego, który pozwoli Ci na:

  1. Przytrzymanie gotówki, a leasing spłacasz z bieżących dochodów.
  2. Zakup aktywów, które cześciowo lub w całości pokryją opłaty leasingowe. Resztę spłacasz z bieżących dochodów.

Podkreślę to jeszcze raz. Za gotówkę lepiej kupić aktywo, z którego zysk będzie pokrywał inne zobowiązania. Tak się buduje majątek.

W razie problemów masz zabezpieczenie w postaci gotówki lub aktywów na spłatę swojego zadłużenia.

Dodatkowo w każdym momencie powinieneś mieć poduszkę finansową na ewentualne pokrycie nieoczekiwanych kosztów, co na pewno pozwoli Ci lepiej spać.

A czy dodatkowe koszty i problemy się zdarzają? Zdecydowanie tak. Przerobiłem już trzy 911-tki:

  1. W modelu 997 trafił mi się remont silnika w cenie 25% wartości samochodu, na który czekałem w kolejce ponad pół roku.
  2. W modelu 991 miałem wypadek ze szkodą całkowitą. Na szczęście nikogo nie zabiłem i prawie całość szkody pokryło ubezpieczenie.
  3. W kolejnym zaliczyliśmy awarię pompy wody w drodze na urlop, która zatrzymała nas na 4 dni w serwisie. Później pęknięta sprężyna, przez którą musieliśmy anulować nasz roadtrip i ponieść związane z tym koszty anulacji hoteli. Wszystkie naprawy w tym przypadku zostały wykonane w ramach gwarancji. Dlatego tak ważne jest ją posiadać, bo inaczej byłyby to koszty idące w dziesiątki tysięcy złotych.

Tak więc, zarządzaj ryzykiem mądrze. Nie ponoś wysokiego ryzyka na kupno rzeczy, które nie przynoszą ci dochodów.

A czy warto? Za każdym razem, gdy przekręcam kluczyk cieszy dokładnie tak samo, a serce zaczyna mocniej bić. Wspaniałe uczucie!

Na spotkaniu Śniadanie & Gablota:

Które jest wasze?
Oba. Trzeba mieć dwa Porsche. Jedno zawsze w serwisie.

Porsche
Domem nie pojeździsz, a w Porsche się prześpisz 😅